torsdag 14 februari 2019

Märklig rekrytering hos majoriteten

I dagarna kan vi läsa om hur ett parti i majoriteten har valt att anställa en f.d. chef från regionen som fick lämna efter en turbulent tid med mobbning och regelvidrig alkoholbjudning. Att anställa personer är inte alltid enkelt utan det kräver mycket tid och man kollar upp referenser och försöker ta reda på den eventuell historia som finns. Det är inte alltid som den sökande berättar allt helt uppriktigt så det kräver att man kollar med andra för att få en så bra bild som möjligt över den som man anställer. Jag har själv anställt flera politiska sekreterare under åren och vet vilket jobb som krävs.

Att anställa någon person som varit i konflikt med regionens medarbetare på detta sätt är såklart ytterst märkligt. Att sedan höra partiets regionråd bortförklara sig på ett märkligt sätt på radion känns inte bra. Jag hade direkt ett samtal med ansvarigt regionråd och nu har regionrådet backat på sina tidigare kommentarer vilket är bra, då finns det också hopp om att det går att lösa situationen. Men att de inte visste om vad som hänt känns inte som trovärdigt, jag reagerade själv när jag såg namnet dyka upp på namntavlan på regionkontoret. Vi kan inte ha en arbetssituation där anställa går runt och hotar och kränker andra medarbetare, det är ju inte första gången det händer.

Vi är allas vår gemensamma arbetsmiljö därför är det viktigt att vi som förtroendevalda är noga och föregår med gått exempel. Jag har själv tvekat inför tidigare rekryteringar och faktiskt valt bort personer i urvalsprocessen just beroende på tveksam historia med regionen tidigare.
Jag förväntar mig nu att majoriteten tar ansvar för detta och hittar en godtagbar lösning för våra medarbetare, hur den ser ut måste de kunna redovisa för oss övriga råd. Frågan kommer jag självklart lyfta på lämpligt sätt på kommande möten med majoriteten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar