måndag 14 januari 2019

Misslyckad upphandling av bilpool i Gävle kommun

Vi moderater pratar ofta om att vi behöver göra fler upphandlingar inom kommun och region. Det är inte upphandlingen i sig som är viktig utan att vi får bra och kostnadseffektiv service till våra kommun- och länsinvånare

När man sedan gör upphandlingar så ska man inte lägga in allt för mycket detaljkrav, alla krav som ställs innebär högre pris och sämre service.

Ett intressant exempel är att jämföra olika lösningar för att transportera våra medarbetare med bil. Gävle kommun har haft egen bilpool som varit dyr och ineffektiv. Då beslutade vi i kommunen att vi skulle göra en upphandling, d.v.s. låta någon som kan det här med att hyra ut bilar sköta det åt oss.

Detta gjorde vi i regionen i samband med att den borgerliga budgeten gick igenom 2008. I regionen rensade vi ganska friskt i kraven och fokuserade på den tjänst som skulle levereras, d.v.s. leverans av bil vid en viss tidpunkt till en viss plats. Detta på ett miljömässigt bra sätt såklart.

I kommunens upphandling så stoppade man in massor av olika detaljkrav. När man sedan valde leverantör så slutade det men en tjänst som är mycket dyrare och sämre än den som regionen och alla andra har.

I kommunen så betalar man 69kr/h. I regionen betalar vi 550kr/dygn. Jämför man detta så ser man att priset är billigare i regionen om man ska ha bilen hela dagen. Ska man sedan vara borta över natten så blir kommunens lösning extremt dyr 2070kr istället för regionens 550kr
När man sedan ska ha bilen i kommunen får man gå långt för att hämta upp bilen. I regionen levereras den till din arbetsplats. När du sedan har använt den klar så ska du i kommunen tanka bilen med biogas innan den körs tillbaks, i regionen sköter leverantören påfyllning av bränsle. Så till timpriset i kommunen ska man lägga en extra kostnad på den tid det tar att hämta bilen och tanka den, räkna med minst 1h. Denna innebär en kostnad mellan 250 och 450kr

Slår man ihop detta så ser man att regionens billösning är mycket billigare, även vid korttidshyra.
Hur kunde det då bli så här? Kraven som ställdes togs fram av miljöstrateger på kommunen påhejade av fanatiska miljöpartister. Man ville att leverantören skulle starta bilpool i Gävle och låta privatpersoner köra bilarna, bilarna skulle därför låsas upp digitalt. Man ställde även krav på vilket bränsle, d.v.s. biogas, skulle användas. Vi påtalade då att vi ska ställa krav på utsläpp och inte bränsle och inte ställa krav på vad man ska göra med bilarna när vi inte använder dem, men det gick inte få till.

Och resultatet är väldigt enkelt att se. Det blev inte någon av de firmor som håller på med att hyra ut bilar hela dagarna i Gävle  utan det blev ett bilpoolsföretag som inte fanns i stan som fick avtalet. Lösningen blev extremt komplicerad som kostar mycket mer för skattebetalarna och allt detta utan att miljön vinner på det.

Några exempel:

 Resa
Region
Kommun
2h *
550kr
500kr
4h
550kr
700kr
8h
550kr
1000kr
24h
550kr
2400kr

* Motsvarar hämta bilen åka en kort resa för att sedan tanka och lämna tillbaks bilen

1 kommentar:

  1. Alla kan för lite om upphandlingsfrågor. Nu tycker jag din analys är på många sätt klok. Upphandlarna kan många gånger för lite. Vanliga "dödliga" kan för lite. Särskilt jag. DÅ har jag ändå varit direkt delaktig i och bidragit till rätt många upphandlingar och lett förhandlingar kring upphandlingar. Varit beställare. Men jag erkänner. Jag kan för lite. Jag har genomfört samma utbildning som upphandlarna inom Inköp Gävleborg genomfört. Inte lite-varianten utan den tyngre. Flera dagars utbildning. Man får komma ihåg att de flesta upphandlare inte gått någon universitetsutbildning i just ämnet upphandling. Utan man Universitetsutbildar(högskoleutbildar) sig till något sen genomför man en utbildning om ett antal dagar eller veckor i ämnet. Men är det oftast inte några längre utbildningar än just dagar. Sen läser man in sig på upphandlingslagen specifikt, jobbat med upphandlingsmallar som någon gjort och blir därför rätt så begränsad i vad man törs och inte törs prova när beställarna hör av sig.

    Vad man kan upphandla, vad vill man upphandla och hur omsätter man det i en ramhandling och förfrågningsunderlag som behövs för att lämna ut en fråga om att en region, kommun eller förbund vill köpa något. Det är helt beroende på kunskap och kompetens och erfarenhet. Det kan det snabbt röra sig om rätt så mycket pengar om en kommun eller region vill upphandla något och alla upphandlare som ska hjälpa till är inte lika erfarna.

    Jag delar dina slutsatser kring att det blev dyrt i vad som beställdes i detta fallet.

    Man ska då komma ihåg och fundera över hur det frågades och vad ville man ha i från beställaren av upphandlingen till upphandlaren? Vad ville man köpa? Ett upphandlingsarbete är en komplicerad process där, i mitt tycke, för många människor adjungeras, till att få vara med att bestämma. Utan tydliga riktlinjer(tyvärr) och det är för att beställarna i sig är för okunniga i att beställa. Som man frågar får man svar. Många upphandlingar utmynnar i miljöorienterade projekt när de i själva verket från politiken beställdes som ekonomiska projekt.Frågor om ekonomi har ofta blivit miljöprojekt och resulterat i CO2 frågor. Jag vill inte nedvärdera betydelsen av det heller, men det ena får inte eller behöver inte utesluta det andra. Båda är viktiga. Men att vara beställare, det är svårt och kräver bred kompetens! Mer utbildning till alla. Det är mitt recept.

    SvaraRadera