torsdag 7 september 2017

Regeringen besökte deras krisande partikamrater i Gävleborg

Idag besökte regeringen och Stefan Löfven Gävle för att hålla sitt regeringssammanträde. Det är glädjande att regeringen kommer ut i landet och jag hoppas att de fick bra information om möjligheten att leva och verka utanför tullarna i Stockholm.

Ministrarna valde även att göra besök i länet och bl.a. var statsministern och sjukvårdsministern på Gävle sjukhus. Det är inte första gången som Löfven är på Gävle sjukhus, inför valet 2014 kunde jag konstatera att han gjort besök där och det fanns bilder uppsatt på väggen från besöket. Tyvärr så är jag tveksam till att han får en korrekt bild av sjukvården i Gävleborg. Om man undviker att ge oss regionpolitiker korrekt information så antar jag att man inte är särskilt intresserad av att ge en korrekt bild till statsministern och sjukvårdsministern heller.
Jag har försökt få en bild av besöket genom den rapportering som media har gjort med flera tidningsartiklar och livesändningar från besöket. Jag noterade att de inte gjorde något besök på Strokenheten som nu hotas av nedläggning p.g.a. personalflykt. Varför valde de inte att sätta sig ned med personalen där och lyssna på hur deras sosse-kollegor driver sjukvården i vårt län. Eller varför besökte man inte ambulansen och fick veta hur deras partikollegor behandlar personalen där.
Problemen som sjukvården har i Gävleborg beror enligt sjukvårdsministern på att det är brist på personal i hela landet och deras lösning är att man satsar mer ekonomiska resurser. 
Men hallå! Att personalen flyr den offentliga vården i Gävleborg kan inte vara en konsekvens av en eventuell personalbrist i hela landet. Orsaken är den dåliga arbetsmiljön och arbetsvillkoren i s-styrda Region Gävleborg och lösningen är då inte heller mer resurser utan en bättre personalpolitik. Tyvärr så är journalisterna så snälla mot ministrarna och ställer inga motfrågor mot deras påstående.

Till sist noterar jag statsministerns råd till oss kommunpolitiker i Gävle, han anser att vi ska ha blocköverskridande majoritet för att undvika kaos. Jag tror han ska undvika att kasta sten i glashus. Löfven leder en historiskt svag regering som skapar kaos och oreda med återkommande hot om nyval att då komma och skriva Gävlepolitiker på näsan om att ska svika väljarna och bli stödparti till sossarna är lite väl magstarkt. Jag hoppas också att hans lokala kollegor förklarade att de tackade nej till att bilda blocköverskridande majoritet med Alliansen.

Men jag hoppas i alla fall att regeringen fick med sig lite matnyttigt härifrån där de fick se vilka konsekvenser deras partikamraters politik får i landet och jag hoppas också att de fick uppleva de avstånd som finns utanför Stockholm och vilka konsekvenser deras skattehöjningar kommer få för vanligt folk.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar