fredag 30 juni 2017

Slutreplik (för denna gång) om Inköp Gävleborg

Debatten om Inköp Gävleborg fortsätter och kommer säkert fortsätta ett bra tag till. Igår hade socialdemokraternas kommunalråd skrivit ett inlägg där hon ifrågasätter Alliansens agerande i frågan. Självklart var hon kritisk till hur vi har agerat i fullmäktige när vi någon timme efter budgeten var antagen, rev upp den del som handlar om just inköp Gävleborg. Detta är såklart tråkigt att man nu vilseleder Gävleborna och övriga kommuner, men det agerande är kanske något man kan förvänta sig av den socialdemokratiska oppositionen. Jag skrev såklart ett kort svar på detta och förklarade återigen det parlamentariska läget, och vips så var hon på och fortsatte sitt angrepp. Jag tycker nog att jag har sagt mitt i detta och vi får se om socialdemokraterna lugnar ned sig.

I diskussionen har det även diskuterats huruvida man får kommentera enskildas tjänstemän förehavanden eller inte. Ett problem uppstår när en enskild medarbetare går in i en politisk fråga, får vi då politiker inte diskutera sakfrågan längre? För mig är det självklart att sakfrågan måste få diskuteras men vi ska inte diskutera enskilda tjänstemän, varken i sociala medier eller i traditionella medier. Jag lever efter den principen och håller mig till det, hur andra gör får de stå till svars för.

Därför blir jag lite fundersam när de ledande socialdemokraterna nu själva blandar in tjänstemän i artiklar i tidningen, tyvärr har jag inte möjlighet och se vad de skriver på sociala medier eftersom de har valt att ha stängda sidor* som inte är öppna för oss alla. Men jag får anta att de gör samma sak där.

Exempelvis är det socialdemokraternas starke man Jörgen som hänger ut enskild medarbetare om dennes anställningsförhållanden och spekulerar i vad som hänt i enskilda möten. Även socialdemokraternas andra oppositionsråd Åsa drar nu in ytterligare tjänstemän i diskussionen i den senaste debattartikel som hon skrivit om Inköp Gävleborg. Jag tycker det är olyckligt att vi hamnar där.

Är det så att socialdemokrater kan hänvisa till tjänstemän och prata om dem i media medan vi moderater inte kan det? (Se tidigare inlägg om mitt resonemang om denna logik)
Jag tror det krävs en djupare diskussion mellan oss politiker i de olika partierna om hur vi ser på detta. Jag tror även vi behöver föra en diskussion om vart gränsen går mellan politiken och tjänstemännen, det har jag också diskuterat tidigare men frågan känns kanske ännu mer aktuell nu.

I och med detta hoppas jag nu denna fråga är utagerad och att vi kan fokusera på att arbeta för ett ännu bättre Gävle och Gävleborg.

*Ett av de två s-kommunalråden har nu accepterat min förfrågan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar