måndag 6 juni 2016

Ny tradition att fira Sveriges nationaldag


Jag har idag firat nationaldagen på lite nytt sätt för mig. Förmiddagen tillbringade jag i stadshuset där Gävle kommun hade en ceremoni där vi uppmärksammar de som fått Svenskt medborgarskap under förra året. Där tog jag i egenskap av kommunfullmäktiges ordförande emot dessa nya svenskar medborgare. Vi bjöd på mat, musik och alla fick ett diplom för att uppmärksamma det svenska medborgarskapet.



Det var mycket glädje i Stadshusets spegelsal och det märktes att man är oerhört tacksam att få vara en del av den svenska gemenskapen. Vi glömmer ofta bort hur mycket detta betyder för människor. Jag blir riktigt stolt att vara svensk när jag får berättat för mig vad det betyder för människor. Men att vara svensk medborgare innebär även en del skyldigheter men också en del rättigheter och friheter. Det är rättigheter och friheter som vi ofta glömmer bort och som är självklara för oss.



 Det var med mycket positiv energi jag sedan begav mig mot Bolougnerskogen där Gävle kommuns årliga nationaldagsfirande höll på för fullt. Vi moderater valde även denna dag att vara ute och möta människor vilket var mycket uppskattat. Jag fick även förmånen att hälsa alla välkomna till själva nationaldagsceremonin där vi hissade den svenska flaggan, sjöng nationalsång och hade det riktigt trevligt.



Det är bra att vi äntligen har gjort nationaldagen till helgdag och firar ordentligt, och mer kommer det att bli. Det är nyttigt för oss alla att påminna oss om vilket fantastiskt land vi bor i och att vi lever i frihet och i en öppen demokrati. Men det är många som inte vet varför vi firar just den 6 juni men formellt sett är det Gustav Wasa som blev kung denna dag som vi firar vilket var en start för det självständiga Sverige för snart 500 år sedan.



Jag hoppas att jag får fortsätta vara fullmäktiges ordförande så att jag kan vara en del av detta även nästa år, nu avslutas kvällen med att se på firandet från Skansen i Stockholm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar