onsdag 20 april 2016

Städpraktik på ISS Gävle sjukhus

Det har skrivits en del om den nya entreprenören som har tagit städverksamheten på våra sjukhus. Jag har därför idag tillbringat ett arbetspass(kl11-20) på Gävle sjukhus där jag har gått med personalen och sett hur de arbetar och även kunna hjälpa till lite. Jag har ingen kompetens inom detta område men med bra handledning har jag dessutom kunnat hjälpa till lite grann.

Som vanligt när jag är ute och praktiserar så är det lugnt just den dagen. Jag tillbringade tiden fram till lunch(kl 15) med Teddy som arbetar i slutsstädenheten. Han är en mycket kompetent och inspirerade anställd hos ISS. Vi tvättade sängar och slutstädade de rum där patienter åkt hem eller flyttats av någon anledning. Det var en bra stämning bland medarbetarna och det kändes vilken uppskattning det finns från övrig vårdpersonal. ISS kan vara stolt att ha medarbetare som Teddy som gör allt för att hjälpa kunderna och stöttar och tar hand om sina medarbetare, det var en riktigt bra stämning och mycket skratt.

Tiden efter lunch var jag med BrittMarie och gjorde den s.k. dagstädning vilket innebar att vi var runt på en del mottagningar och städade. Hon kunde visa på sin rutin och långa erfarenhet inom städenheten vilket var mycket inspirerande. Det blev bra många undersökningsrum och kontor som städades och jag fick se skillnad på lokaler som var lättstädade och de som var svårare. Om det var mycket personer som rörde sig kring det första passet så var det raka motsatsen på kvällen. Vi han även prata mycket om hur hur det fungerar och jämföra hur det var förr när annan leverantör eller landstinget skötte städningen.

Det har varit ett mycket turbulent år inom städenheten men det verkar som man nu har kommit en bra bit på väg för att få en bra arbetsmiljö och bra kvalité i det man gör. Det som var tråkigt att höra att det verkar vara många som inte har tillsvidareanställningar utan går på vikariat eller har en visstidsanställning.


En nyttig lärdom idag var även att se hur viktigt det är med lättstädade lokaler och enkelrum med egen toalett till ALLA patienter. Det finns mycket vi kan göra men det är tråkigt att se att även våra nyrenoverade salar skulle kunna ha gjorts ännu bättre och mer lättstädade.
När jag under lunchen gick till kafeterian mötte jag en besökare på sjukhuset som var lite nyfiken på ISS. Jag fick förklara att jag bara var en simpel politiker på praktik och jag kunde inte heller svara på hans fråga vad förkortningen ISS egentligen står för.

Tack för en mycket intressant och givande dag, även om man var trött i fötterna när man kom hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar