onsdag 13 november 2013

Lärorikt arbetspass på ambulansen

Nu har jag kommit hem från ett tiotimmars praktikpass på ambulansen i Gävle. Jag brukar regelbundet vara ute i sjukvården och praktisera vilket är mycket lärorikt för mig. Det är riktigt intressant att se hur våra medarbetare tar hand om våra patienter men det ger också möjlighet att prata mer öppet om hur saker och ting fungerar och vad som kan bli bättre i landstinget.

Förmiddagen var relativ lugn men det blev desto mer att göra under eftermiddagen där jag fick möjlighet att se hur vår duktiga ambulanspersonal arbetar. De lägger verkligen ned all energi för att göra det så bra som möjligt för patienten, detta är verkligen en patientfokuserad vård.

Vi han även prata en del om de incidenter som har hänt de senaste åren inom ambulansen och samtalen med personalen ger en helt annan bild en den som vi får ta del av från landstingsledningen.

Så dagens slutsatser är att jag återigen fick bekräftat vilket fantastiskt jobb våra medarbetare gör men det framkom även hur mycket administrativt arbete som görs av ambulanspersonalen. Just när det gäller administrativa system så finns det mycket att utveckla. En sådan enkel sak som att ambulansen journalanteckningar inte automatiskt skickas över till akuten är för mig en gåta, hur svårt kan det vara. Jag fick även återigen se begränsningarna på akuten och hur trångt det är där. En lärorik erfarenhet var att uppleva skillnaderna i utrymme i de olika ambulanserna och en mycket bättre förståelse för önskemålen om fler storambulanser. På slutet pratade vi även om vilka möjligheter som finns att träna på arbetstid, för mig borde detta vara en självklarhet.

Tack alla på ambulansen i Gävle för att jag fick möjlighet till att var med er en dag, hoppas jag inte var allt för frågvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar