fredag 27 april 2012

Vad händer med Sandvikens sjukhus?

Idag är det heldagsmöte i Stockholm och då är man tacksam att det går bra med tågförbindelser söderut. När man sitter på tåget hinner man även med att läsa igenom länets tidningar i lugn och ro. Tyvärr så har tidningarna i Hälsingland valt att strula till sin e-tidning så just för tillfället består mediabevakningen för Hälsingland av deras websida där det är mycket begränsat nyhetsflöde jämfört med tidningen.

När jag däremot läser dagens Arbetarblad kan vi se att de fortsätter granskningen av flytten av verksamhet från Sandvikens sjukhus till Gävle sjukhus, i dagens artikel berörs länsrehab. Att flytta en sådan viktig verksamhet till tillfälliga lokaler på ett annat sjukhus under ett par sommarmånader kan låta som en smart lösning men samtidigt väldigt riskabel. Jag har vid flera tillfällen besökt rehab i Sandviken och de gör ett fantastiskt arbete där i bra lokaler. Att våra patienter får en högkvalitativ rehabilitering snabbt är en viktig faktor för att man ska komma tillbaka till ett normalt liv efter en olycka, drar rehabilitering ut på tiden är det inte bra för patienterna och det riskerar att kosta samhället ytterligare resurser i framtiden. Inte nog med att man riskerar sämre rehabilitering under sommaren eftersom de tillfälliga lokalerna inte är anpassade för den verksamheten man bedriver så hotar nu även Dalarna att stämma Landstinget Gävleborg för att vi bryter samarbetsavtal med dem som har inneburit att vi hjälpts åt under sommarmånaderna med att ta hand om våra patienter.

Till detta finns även en oro bland Gävleborgare och personal att detta är början på den definitiva nedläggningen av Sandvikens sjukhus. Jag kan förstå den oro man känner men jag hoppas verkligen att den är obefogad, jag ska göra det jag kan för att vi ska behålla den verksamhet som finns där idag och utveckla den vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar