lördag 21 januari 2012

Första mötet med kollektivtrafikutskottet

Igår deltog jag på första sammanträdet för landstingets utskott för kollektivtrafikfrågor. Vi fick genomgång av en del aktuella frågor och även en redovisning för den nya myndighetens budget. I den budget för landstinget som fullmäktige beslutade om i höstas ingick det 8miljoner ambitionshöjningar inom kollektivtrafiken, man kunde då inte redogöra vilka ambitionshöjningar man hade för avsikt att genomföra. Jag ställde samma fråga på gårdagens sammanträde och fortfarande finns inga ambitioner i detta avseende (man visste knappt vad det var för extra anslag jag pratade om) och dessa extra resurser fanns inte heller redovisat i den budget som gäller för 2012.

Det finns många utmaningar och möjligheter inom kollektivtrafikområden. Målsättningen med den nya kollektivtrafiklagen är att dubblera kollektivtrafiken innan 2020 vilket måste ses som en rejäl utmaning. Vissa kommer anse att den enda lösningen är utökade resurser från skattebetalarna men alla vet att landstingen står för stora utmaningar framöver när det gäller finansiering av sjukvården. Det som istället krävs är nya smarta lösningar som är långsiktighet och det krävs uthållighet. Det måste helt enkelt bli flexiblare, mer tillförlitlig, lättare och smidigare att åka buss/tåg jämfört med idag. Jag åker själv ganska mycket buss i och vi är priviligierade här som har en väl utbyggd trafik med täta avgångar, men så sent som idag när jag åkte buss till stan var bussen över 15min försenad vilket såklart kan ställa till det.

1 kommentar:

  1. Vadan detta, åtta dagar utan något inlägg...Semester?

    SvaraRadera