torsdag 15 december 2011

Fortfarande problem på barnklinikerna i länet och ledningen fortsätter förneka problemen.

Återigen skriver GD om problematiken på barnkliniken på Gävle sjukhus. Jag har flera gånger besökt barnklinikerna i länet under det senaste 1,5året och har hört och sett problemen man har där. När jag sedan har lyft frågan har jag möts av oförstående av landstingsledningen. Så sent som i slutet av oktober var jag på återbesök på barnkliniken på Gävle sjukhus och träffade då några av cheferna där. Då förklarades det för mig att man hade 6st läkare och 10st ST läkare vilket innebar att man inte hade någon direkt brist på läkare.

I dagens tidning beskrivs en helt annan verklighet, d.v.s. den som jag tidigare har hört från personal och läst om i tidningarna. Hur kan det komma sig att ledningens uppfattning skiljer sig så mycket åt från den som tidningarna skriver om och som personalen berättar för mig.

Tydligen verkar inte landstingets nya ”sign on” bonus på 200tusen eller dyra konsulter hjälpa barnkliniken heller. Det är bra att man försöker hitta nya grepp för att få tag på läkare men det absolut bästa och mest långsiktigt är att helt enkelt att komma tillrätta med personalpolitiken och få vår personal att trivas bättre. Jag tror inte det finns några snabba fixlösningar för att komma tillrätta med grundproblematiken i landstinget.

Idag på eftermiddagen har vi landstingstyrelse så det är väll lämpligt att fråga hur det just har gått med rekryteringen av läkare, och om man är beredd att erkänna att det är problem överhuvudtaget.

Tidigare blogginlägg: 24 oktober 2011, 30 september 2011, 25 januari 2011, 23 september 2010, 9 september 2010, 6 september 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar