torsdag 6 oktober 2011

Besök på Folkteatern i Gävle

Idag besökte jag tillsammans med några av mina landstingsrådskollegor Folkteatern för att se och samtala med dem om deras verksamhet. Det var första gången jag besökte deras lokaler och vi fick möjlighet att se när de repeterade två olika föreställningar, Vargar i väggarna och Kyssen. Folkteatern har uppdrag att sätta upp föreställningar som är tillgängliga för hela länet vilket innebär att de reser ganska mycket. De har även stort fokus på barn och ungdomar vilket är mycket positivt. Just föreställningen Vargar i väggarna som nu sätts upp, premiär i Sandviken 22/10, riktar sig till barn i lågstadiet, vilket låter mycket spännande. Man kommer turnera runt med den i skolor för att så många barn som möjligt ska få möjlighet att se den. Jag kommer helt klart ta med mig min dotter Nora som är 6 år för att se den föreställningen om de inte får den möjligheten på hennes skola.

Vi hann även prata en del om finansiering av Folkteaterns verksamhet och vi prata om allt från skattebetalarnas i Gävleborg del av finansieringen såväl som statens bidrag samt huruvida det är möjligt att hitta privata sponsorer. När det kom till biljettintäkterna så finns det helt klart mer att göra. Varför ska det vara billigare att gå och se teaterförestälning än att se en seriematch i hockey?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar