onsdag 17 mars 2010

Felaktig information till styrelsen

När vi beslutade i landstingstyrelsen att ta bort all kontanthantering fick vi presenterat för oss att det skulle bli mycket lättare för patienterna och billigare för landstinget. Besparingen skulle bli 8miljoner, vilket är mycket pengar. Vi från oppositionen frågade hur detta skulle fungera framöver och vi fick till svar att man nu skulle få en samlingsfaktura istället och systemet skulle automatiskt ta hand om högkostnadsskyddet. Idag får vi läsa igen hur illa det fungerar, Hans får en faktura varje dag. Detta är inte acceptabelt. Innan man tar bort något måste det som ska ersätta fungera, detta måste bli standard i landstinget. Patienterna får inte hamna i kläm på detta sätt. Det är mycket anmärkningsvärt hur vilseledda vi kan bli i landstingstyrelsen. Jag har lärt mig av detta att inte nöja mig med att tjänstemännen säger hur det ska bli, utan vi måste också fråga huruvida det nya fungerar innan det gamla tas bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar